Rozciąganie mięśni biodrowo-lędźwiowych (skolioza)

Wykonując ćwiczenia na skoliozę należy pamiętać o rozciąganiu mięśni biodrowo-lędźwiowych

 

Mięsień biodrowo-lędźwiowy składa się z 3 części: mięśnia lędźwiowego większego, mięśnia lędźwiowego mniejszego i mięśnia biodrowego.

 

Dlaczego rozciągamy je w procesie leczenia skoliozy?

Większe napięcie po jednej ze stron wywołuje skłon boczny kręgosłupa lędźwiowego i rotację w przeciwnym kierunku. Oznacza, to że może zwiększać łuk skoliozy i rotację oraz ograniczać możliwości korekcji.

Obustronne zwiększone napięcie powoduje pogłębienie lordozy czyli hyperlordozę

 

Na zdjęciu poniżej przedstawiam rozciąganie mięśni biodrowo-lędźwiowych

 

Pozycja wyjściowa:

Pacjent wykonuje klęk jednonóż. Nogi ustawione na szerokość bioder, kolano skierowane na wprost. 

ćwiczenia skolioza

 

Ruch:

Wyjście do przodu biodrem i kolanem nogi P. Powinno pojawić się uczucie ciągnięcia w okolicach uda, pachwiny , brzucha po stronie L. Staramy się nie pochylać tułowia do przodu.

rozciąganie mięśnia biodrowo-lędźwiowego

Jeżeli w tej pozycji uczucie ciągnięcia jest silne pozostajemy w niej. W sytuacji, gdy nie pojawia się rozciąganie  wykonujemy dodatkowo skłon w bok i rotację w tą samą stronę. 

 

mięsień biodrowo-lędźwiowy

stretching

 

Pozycję wytrzymujemy 30 sekund, rozluźniamy, a następnie powtarzamy ruch minimum 3 razy na każdą stronę.

Uwagi:

Kolano nogi z przodu nie może skręcać się do wewnątrz.

 

Więcej ćwiczeń:

Rozciąganie grupy kulszowo-goleniowej (skolioza)

 

 

Dodaj komentarz