Ćwiczenia na skoliozę

Niemożliwe jest skomponowanie właściwego zestawu ćwiczeń dla osoby ze skoliozą, nie widząc pacjenta, ani zdjęcia RTG.

Ćwiczenia na korygowanie skoliozy powinny być dopasowane indywidualnie i uwzględniać: umiejętności pacjenta, łuk, kąt i rodzaj skrzywienia oraz wszelkie nieprawidłowości, które towarzyszą wadzie .

Robienie gotowego zestawu ćwiczeń asymetrycznych na skoliozę, który nie uwzględnia „naszego skrzywienia” może pogłębić wadę.

 

Wykonywanie tylko ćwiczeń symetrycznych nie skoryguje postawy, może to być jedynie uzupełnienie terapii.

 

Bezzasadne jest również uczestnictwo w grupie, gdzie wszyscy wykonują te same ćwiczenia, wspomoże to proces rehabilitacji, ale z pewnością nie skoryguje wady!!! Korektywa, to zajęcia dla zdrowych dzieci lub z niewielką wadą postawy i również może służyć jako uzupełnienie terapii.

 

Sytuacja wygląda podobnie z basenem, który jest uważany za „lek na wszelkie zło” związane z problemami układu ruchu. Pobyt na basenie, czyli zabawa , zjeżdżanie ze zjeżdżalni, korzystanie z jacuzzi nie zmienią niczego :). Pływanie też niestety zmieni niewiele. Jest to bardzo dobra forma aktywności, ale większość stylów angażuje symetryczną pracę mięśni. Korekcja skoliozy wymaga rozciągania mięśni po stronie wklęsłej, natomiast wzmacniania po stronie wypukłej,  czyli ćwiczeń asymetrycznych.

 

Istnieją ćwiczenia rozciągające i wzmacniające, które powinny robić także osoby zdrowe i prawie zawsze pojawią się w procesie leczenia skoliozy. Mięśnie, które będziemy rozciągać  i wzmacniać w procesie rehabilitacji mają wpływ np: na prawidłowe ustawienie miednicy lub ograniczenie zakresu ruchu. Jeżeli są one przykurczone lub osłabione niemożliwa będzie prawidłowa korekcja skoliozy. Jest to podstawa do prowadzenia dalszej terapii i co najważniejsze ich samodzielne wykonywanie nie jest ryzykowne, że zostały źle dobrane do danego skrzywienia, dlatego też można wykonywać je w domu.

 

Dodaj komentarz